Rejse på ferie med børn

Udgivet af Charlotte

At rejse med børn kan være en udfordring. Ikke mindst hvis det er en længere rejse eller hvis det er på tværs af tidszoner, som betyder, at der bliver problemer med døgnrytmen. Det bliver ikke mindre udfordrende, hvis rejsen foregår i en flyver, hvor der er meget liv og larm, lys på de forkerte tidspunkter og så videre. Mange forældre prøver at forberede sig selv og børnene på den slags udfordringer. Der er mange måder at håndtere det på. Nogen prøver stille og roligt at ændre på børnenes og egen døgnrytme før eller efter rejsen. Andre giver børnene en sovepille, som betyder at døgnrytmen nemt og hurtigt ændres. Andre har ikke selv børn med på rejsen, men ender alligevel med at ’rejse med børn’, da andre passagerer har deres børn med.

Alle har nok prøvet at sidde i den der flyver og ville læse en bog eller se en film, imens et andet menneskes barn forstyrrer noget så frygteligt. På samme vis har mange voksne selv siddet med det barn, der græd eller skulle prøve grænser af i en bus, en båd eller i en flyver, og tænkt ”åh, hvor må de andre bare være trætte af os lige nu”. Begge dele er ubehageligt, ikke mindst hvis det er måden man begynder eller slutter sin ferie på – eller hvis man er på vej til et arbejdsrelateret arrangement og gerne vil være udhvilet og nå de sidste ting på vejen.

Hvis man ikke orker en masse konflikter med børnene om tidligere sengetider, at holde børnene vågne for at ændre døgnrytmen, eller man ikke har lyst til at fylde sig selv eller sine børn med sovemedicin for at bevare roen hos sit barn eller sig selv – er der ikke andre muligheder? Jo, der er bestemt andre muligheder, som i hvert fald delvist kan gøre prøvelserne mindre – både for børn og voksne. Hvis det er dig, der rejser med et barn, som du gerne vil have til at slappe eller ligefrem sove, så tænk først og fremmest i, hvad der normalt får barnet til at hvile eller sove. Er det et bestemt tæppe, sutteklud, musik eller at ligge ved siden af dig? Er det et større barn, plejer du så at læse højt lige inden sengetid?

Plejer I at se et afsnit af Peter Plys, Mickey eller Biler? Plejer I måske lige at nappe et spil på ipad’en, et vendespil eller Ludo inden putningen? Et bad er det selvfølgelig svært at gennemføre 4 timer inde i en 12 eller 16 timer lang flyvetur, men mange andre ting kan godt – med lidt god vilje – gennemføres eller imiteres, så barnet falder til ro.

Alt efter om man gerne vil have barnet til at døse hen i begyndelsen eller slutningen af turen, skal man tænke i, hvornår man vil trække det elektroniske skyts frem. Skal barnet helst falde i søvn hurtigt, så kør barnet træt fysisk, inden I sætter jer – og så er det, at I skal have det rigtige tæppe, sutten eller musikken med, som barnet plejer at falde i søvn med. Hvis det er musik eller film, der plejer at hjælpe og I ikke ønsker at genere medpassagerer med lyden, så tag gode hovedtelefoner med. Brug ikke de små ”snegle” til at have i ørerne. Lyd er meget kraftig inden i øret, de kan genere og stimulere mere and afslappe.

Så hellere et godt sæt store høretelefoner, som isolerer for den udefrakommende lyd for barnet og sørger for at andre ikke er generet af lyden i hovedtelefonernes højttalere. Lydniveauet for barnet føles ikke så massivt og både det, og isoleringen af lyden fra de andre rejsende, hjælper barnet med at slappe af. En af de bedste producenter på markedet til netop at isolere lyd er http://www.plantronics.com/dk – hovedtelefonerne produceres også trådløse, så barnet ikke skal sidde med trætte øjne og ’slås’ med ledningen.

Er det ikke dig, der rejser med børn, men dig, der ikke ønsker at være generet af rejsende børn, så kan du faktisk med fordel benytte dig af samme trick. Beslut dig for, om du vil arbejde, hvile eller ligefrem sove undervejs. Og vil du sove, vil du så sove tidligt eller sent på turen? Ideen er, at hvis du gerne vil sove med det samme, så skal du også sørge for, reelt, at være træt, fx kan du udmatte dig selv fysisk eller stå lidt tidligere op end du plejer. Er du egentlig ikke træt, vil du have sværere ved at falde i søvn, og du vil blive mere irriteret på de børn, der måske afholder dig fra at falde i søvn… Vil du gerne hvile til en film eller falde i søvn til noget musik, så sørg også du for at bruge gode hovedtelefoner, som rent faktisk blokerer for de skingre barnestemmer, forældre der skælder ud eller andre der snorker.

Kategorier: Feriesnak